Saavutettavammat opiskelijan ohjeet digitaalisissa ohjaus- ja oppimisympäristöissä 

Yleinen

Korkeakoulujen oppimis- ja ohjausympäristöihin liittyy yhä enemmän digitaaliseen muotoon muokattuja oppaita ja ohjemateriaaleja opiskelijoille. Niiden avulla omatoimisen opiskelijan ajatellaan löytävän vastauksia kysymyksiinsä melko itsenäisesti.  

Korkeakouluopiskelijan ohjeviidakko  

Opiskelija näkee lukuisia digitaalisia ohjeita ja verkkosivustoja koko opintokaarensa ajan. Opintojen aikana kertyy lukuisia ja moniosaisia yleisohjeistuksia asiakokonaisuuksista, joita ei ehkä ehditä ohjauksessa tai opetuksessa käsitellä opiskelijoiden kanssa. 

Eri ohjeet ovat kuitenkin osa digiohjauksen kokonaisuutta. Ilman niihin tutustumista opiskelijan on vaikea navigoida opiskeluarjessaan eteenpäin. Tämä voi johtaa valtavaan infomäärään, joka tulisi omaksua varsinaisen opiskelun ohella.

Ohjeita tuottavat useat tahot suunnittelusta opetukseen. Ohjeiden tulisikin olla mahdollisimman saavutettavia. Saavutettavuutta voidaan tarkastella esimerkiksi seuraavasti:

Kolme violettia palkkia joissa asiasisältö: 1. digioppimis- ja ohjausympäristöt rakennetaan saavutettaviksi, 2. digiohjemateriaalit ovat teknisesti, kognitiivisesti, psykologisesti ja sosiaalisesti saavutettavia, 3. Ohjeiden hahmottamiseen tarjotaan ohjausta ja infoa vaiheistetaan.

Ohjeiden saavutettavuudesta tehty kokeilupilotti

Saavutettavuuskriteerien mukaiset tekniset toiminnot on otettu pääosin oppilaitoksissa hyvin haltuun viime vuosina. Ohjemateriaalit toimivat jo hyvin mobiilinäkymässä sekä pääsääntöisesti myös ruudunlukijaa käyttävälle. Kehitettävää kuitenkin vielä riittää.  

Saako oppia -hankkeessa on ollut yhtenä pilottina Digitaalisten oppimis- ja ohjausympäristöjen toimivuus ja saavutettavuus. Hankkeen osallistujaryhmien kanssa on tehty kokeiluja, joissa on tutkittu yhdessä erilaisia korkeakouluopiskelijaksi tulevan arkeen liittyviä digitaalisia ohjemateriaaleja ja verkkosivuja fiktiivisten opiskelijahahmojen tarinoiden avulla. 

Tarinat rakennettiin erityisesti verkko-opintoihin hakeutumisen ja niissä toimimisen näkökulmasta. Osallistujamme saivat eläytyä hahmojen tilanteeseen tarinan avulla. Samalla he tutkivat niihin liitettyjä ohjemateriaaleja. Samalla kannustimme osallistujiamme tuomaan esille mahdollisia omia kokemuksiaan saavutettavuuden haasteista tai ajatuksiaan havainnoista. 

Yhdessä havaittua ja opittua

Saako oppia -hankkeen osallistujien havaintojen ja kokemuksen mukaan digitaalisten ohjeiden tekninen saavutettavuus ei riitä. Sen rinnalle nousevat myös kognitiiviseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen saavutettavuuteen liittyvät tekijät.   

Ongelmia voi tulla esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: 

  • Ohjemateriaalit ovat liian massiivisia eli kognitiivisesti liian kuormittavia haltuun otettavaksi. 
  • Materiaalit jättävät joitakin henkilöitä tiedon ulkopuolelle joko teknisistä syistä tai tiedon hahmottamisen vuoksi. Esimerkkeinä vaikkapa ruudunlukijan toimimattomuus tai sisällöstä piiloon jäävä tieto.
  • Ohjeita on kirjoitettu epäsensitiiviseen tai epäkannustavaan käskysävyyn.  
  • Ohjeista jää epäselväksi, mitä toimintatapaa jossakin tilanteessa suositaan tai kehen voisi olla yhteydessä. 

Kaikissa näissä tilanteissa opiskelijan kokemus voi osallistujiemme mukaan helposti olla se, että ratkaisua joutuu miettimään yksin.  Miten esimerkiksi saa tietyn tiedon tai oikean toimintavan? Miten pitää ratkaista jokin tilanne opintoryhmässä? 

Ota muistilista käyttöösi  

Piloteissamme tehdyt havainnot rakennetaan suosituksiksi oppilaitosten pedagogiselle ja ohjaushenkilöstölle. Tähän kirjoitukseen tuomme terveisiä osallistujiltamme.  

Kognitiivisen kuormittavuuden muistilista on hyvä pitää mielessä jo ennalta, kun ohjemateriaaleja aletaan suunnitella. Viimeistään ohjeiden päivityksessä täytyy arvioida niiden saavutettavuus.  

Pähkinänkuoressa: Jaa osiin, kuvaa, selkeytä, rohkaise, nimeä.

Hyödynnä alla olevaa muistilistaa, kun alat suunnitella tai päivittää ohjemateriaaleja verkkosivuillanne tai ohjausympäristössä. Se toimii tukena moneen asiaan. Voit käyttää sitä tukena esimerkiksi visuaalisen ohjemateriaalin, verkkosivumuotoisen ohjeen, oppimisympäristössä olevan ohjeen ja prosessikuvaohjeen tarkistamiseen. 

Pohdi seuraavia kysymyksiä

  • Miten paljon samassa materiaalissa on asiaa? Onko kaikki oleellista tietoa?  
  • Miten sisällöt on jaoteltu? Ovatko tiedot kuunneltavissa tai silmäiltävissä kokonaiskuvan muodostamiseksi?  
  • Sisältääkö sama materiaali useita kerroksia, siirtymiä seuraavaan materiaaliin tai toiseen ohjeeseen? Olisiko parempi luoda useampi erillinen materiaali? 
  • Ovatko ohjeen otsikot selkeitä ja helposti yhdistettävissä haettavaan aiheeseen? Pitääkö materiaalissa navigoida aiheita etsimällä?  
  • Vastaako materiaali opiskelijoiden tai ohjattavien olennaisimpiin kysymyksiin aiheesta tai kokonaisuudesta?  
  • Kenelle ohje on tehty ja mikä on ensisijainen kohderyhmä? Tee omat ohjeet henkilöstölle ja omat opiskelijalle, ei molempien sisältöjä samaan materiaaliin. 
  • Vaatiiko ohjeen läpikäynti apuvälineitä käyttäviltä enemmän aikaa? 

Seuraa sivujamme 

Hankkeen pilottikokeiluista saamamme havainnot tehdään suositusmateriaaleiksi ja ne julkaistaan elokuussa 2023. Ne suunnataan laajasti pedagogiselle ja ohjausalan henkilöstölle. Myös tästä sisällöstä löydät silloin laajemman version.

Seuraa Saako oppia –hankkeen tiedotusta verkkosivullamme sekä Facebookissa: https://bit.ly/3gjyCL2  ja Instagramissa saako_oppia 

Last modified: 8.6.2023