Ilahduttavia ohjauskäytänteitä korkeakouluissa

Yleinen

Valoisaa alkanutta uutta vuotta kaikille Saako oppia -hankkeesta! Vuosi vaihtui vauhdilla, mutta teemme vielä pienen kurkistuksen viime vuoden lopulle.

Kävimme marraskuun lopulla Studia 2021 -messuilla hankeporukalla haastattelemassa korkeakouluja saavutettavuuden teemoihin liittyen. Meillä oli ilo tavata opiskelijoita ja henkilökuntaa muutamasta korkeakoulusta ja kuulla millaisia tukimuotoja he ovat kehittäneet auttaakseen opiskelijoita opinnoissaan. Haluamme nostaa näistä hyvistä tukimuodoista kaksi meitä erityisesti ilahduttavaa esimerkkiä esille.

Ryhmä ihmisiä yhdessä pöydän äärellä.

Sopimuspankki

Eräs opiskelija kertoi, että heidän koulussaan on käytössä sopimuspankki. Hän voi opettajan kanssa kirjata pankkiin omia tuen tarpeitaan ja päättää, kuka tiedot saa nähdä. Pankkiin kirjataan opiskelijan tuen tarpeet ja toiveet niiden huomioimiseksi. Esimerkiksi opiskelija voi pyytää tentin ajaksi rauhallisen tilan tai hän voi pyytää mahdollisuutta palauttaa esseen ääni- tai videotiedostona. Tapaamamme opiskelija koki, että hänen erityispiirteensä otetaan hyvin huomioon ja että opetushenkilöstön myönteinen asenne poistaa huolia. Hän oli ennen opintojen alkua epäillyt itseään, ja oli vähällä, ettei hae korkeakouluun. Opiskelija oli kuitenkin päättänyt yrittää: ”Ei voi tietää miten pärjää, jos ei kokeile”.

Hyvikset

Eräässä korkeakoulussa on ”hyviksiä” eli hyvinvointineuvojia sekä esteettömyysyhdyshenkilöitä. Hyvikset tarjoavat muun muassa keskusteluapua, kun esiin tulee pulmia tai uupuminen yllättää. Esteettömyysyhdyshenkilö puolestaan tiedottaa yksilöllisesti sovituista järjestelyistä keskitetysti sovituille oppilaitoksen henkilökunnan edustajille, jotta opiskelijan ei tarvitse kertoa oppimiseen liittyvistä asioista moneen kertaan eri henkilöille.

Lisäksi kyseinen korkeakoulu tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden osallistua esiintymisjännityskurssille sekä kursseille, joista saa tukea yksilöllisiin oppimistapoihin. Muun muassa näiden keinojen avulla korkeakoulu pyrkii vahvistamaan sosiaalista ja psyykkistä saavutettavuutta. Eräs yksityiskohta jäi erityisesti mieleen keskustelukumppanin puheesta: opettajat kysyvät opiskelijoilta, että haluavatko he, että kirjoitusvirheisiin puututaan. Tämä on viesti opiskelijalle, että voi keskittyä itse asiaan, kirjoitusvirheet ei ole pääasia.

Tarjotaan opiskelijoillemme tukimuotoja

Molemmissa esimerkeissä kävi ilmi, että tukimuotoja on korkeakouluissa opiskelijoille tarjolla, ja niiden saavutettavuuteen sekä käyttämiseen on panostettu. Erilaisiin osaamisen osoittamisen tapoihin, opetuksen järjestelyihin ja tukimuotoihin panostaminen mahdollistaa sen, että erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat voivat keskittyä opiskeluun täysillä. Heidän ei siis tarvitse käyttää aikaa ja energiaa sopeutuakseen muottiin.

Oli ilo huomata, että erilaisia tukimuotoja halutaan kehittää ja mahdollistaa oppilaitoksissa opiskelijoita varten. Oivallisia opintojen saavutettavuutta edistäviä tukimalleja on varmasti olemassa monenlaisia – olisi hienoa saada hyviä käytäntöjä jaetuksi laajemminkin. Meille voi myös vinkata niistä.

Kirjoittaja: Maija Koski hanketiimistä (Live-säätiö)

Last modified: 13.1.2022